Mõni päev tagasi vaatasin õige mitmendat korda Luigi Comencini 1972.a. telefilmi "Pinocchio"- Carlo Collodi poolt loodud puunukust tegelane, eestlasele tuntum Buratino nime all. Mõtlesin omaette, et Benignil oli ikka julgust, et seda lugu pärast Comencini ületamatut meistritööd uuesti filmiks teha. Tema 2002 aasta kahvatu tõlgendus, mis kriitika poolt (õigustatult!) "vähese poeetikaga cliché'ks" tembeldati, jääb üheks Benigni kehvematest filmidest.
Comencini "Pinocchio" on täis omapäraseid, aga väga elulisi atmosfääre. Tegevuspaigaks on 19.sajandi TÕELINE Itaalia oma vasturääkivuste ning vaesusega.Puusepp Geppetto on Nino Manfredi geniaalses esituses unustamatu. Samuti nagu Kass ja Rebane Franchi ning Ingrassia näol, Gina Lollobrigida Fata Turchinana ja Vittorio De Sica väike pärl Kohtuniku rollis. Juba näitlejate valik annab tõendust omapärasest tõlgendusvõtmest.
Kui paljud meist on endalt kunagi küsinud, milline on "Pinocchio" moraal?
Comencini sunnib meid tahes tahtmata selle peale mõtlema. Kui tahad täieõiguslikuks elusolendiks areneda, pead õppima head halvast eristama, oma pea ja südametunnistuse järgi, kuulamata neid, kel alati õige retsept kõige jaoks käepärast. Mitte kuulekus kuulekuse pärast, mitte autoriteedile tumm allumine, vaid teadlik tegutsemine. Vabadusel on vaja meie endi poolt peale pandud ohjasid ja seda ainsa autoriteedi nimel,kelle ees tasub kummardada - Armastus.
Comencini loob sürreaalseid ja samas nii elulähedasi olukordi, abiks maetro Fiorenzo Carpi kõnekas muusika, näitlejate meisterlikkus ning nende poolt kasutatud toskaana murre.
Eks me kõik ole natuke Pinocchiod, kes oma vabadust, selle piire ning maailmas olemise võimalusi otsivad teadmises, et kuskil on armastusväärne "babbo" Geppetto, ikka lootust kaotamata meie kallistust ootamas.
Saan ma siis usku kaotada sellesse suuresse rahvasse, vaatamata sellele, et nad jälle kord Kassi ja Rebast (Berlusconi ja Bossi)usaldasid?
1 kommentaar:
Ricordo che in Estonia Pinocchio era chiamato Burattino :)
Postita kommentaar